Není kimono jako kimono: Furisode, část 1.

Když se řekne kimono, většině lidí se vybaví právě furisode: hrající barvami, s bohatým zdobením po celém oděvu, a s dlouhými rukávy vlajícími ve větru. Troufám si tvrdit, že pro západ je právě toto takovým archetypem kimona. Jsou to právě ty rukávy, s úctyhodnou délkou až 114 centimetrů, které daly tomuto typu kimona jméno: sode znamená v japonštině rukáv, a furu znamená houpat se, nebo vlát. Furisode (振袖) jsou tedy rukávy vlající ve větru.

Materiál, motivy a zdobení
Furisode v moderním pojetí.
Zdroj Obrázku
Furisode je neformálnější typ kimona pro svobodné dívky, a tomu by měla odpovídat i volba materiálu, ze kterého je vyrobené - juban, kimono, obi i všechny ostatní doplňky k němu měly být z hedvábí. Vzhledem k tomu, jak nákladný typ kimona to je, se ale objevují i kimona ze syntetických materiálů, hlavně polyesteru. Ta najdou uplatnění hlavně v půjčovnách - jejich pořizovací hodnota je mnohem nižší, než těch hedvábných, i když také není úplně nízká. Jejich nespornou výhodou je, že se dají poměrně snadno vyčistit, určitě snadněji, než ta hedvábná. Látky, které se na syntetická kimona používají, se snaží co nejvěrněji napodobovat vzhled hedvábí, a že se jedná o syntetiku, už bez bližšího prozkoumání leckdy ani není poznat.

Co se zdobení týče, najdou pro furisode uplatnění hedvábné látky typu chizimen, rinzu, ale i splývavý habotai. Látka samotná má v sobě velmi často vytkávaný vzor nebo motiv. Na jednom furisode se zpravidla uplatní hned několik technik zdobení, od bokashi přes malbu metodou yuzen, shibori, až po výšivku (hlavně zlatou nití) a zlacení části motivu. Ta opravdu kvalitní a propracovaná furisode tak jsou spíše nositelným uměleckým dílem, než bohatě zdobeným oděvem, a tomu odpovídá i jejich cena. 

Furisode nebývají úplně lehká kimona - váží okolo dvou kilogramů, někdy i víc, a vždy jsou to kimona typu awase - tedy s podšívkou. Ze své podstaty jsou to kimona do chladnějšího počasí, a většina oficiálních událostí, na které se nosí, probíhají v zimě. Přesto se na furisode setkáme s motivy nejen náležejících k zimě (typicky bambus, slivoně, borovice, kamélie), ale i s motivy z jiných ročních období, jako jsou motýli, sakury, listy javoru, ptáci, okrasné traviny a mnoho dalšího. Nebo i takové motivy, které nejsou spojovány jen s určitým ročním obdobím, třeba vyobrazení předmětů denní potřeby, jako mohou být vějíře nebo míčky temari. Motiv, na rozdíl od některých jiných typů kimon, pokračuje plynule přes švy a vytváří jeden kompaktní celek. Umístění motivu může být různé - buď jen v některých částech kimona - např. kolem "sukně" a na spodních částech rukávů. Stejně tak ale mohou být furisode bohatě zdobená po celé své ploše.
 
Barevná paleta používaná na furisode je velmi pestrá. Vlastně asi neexistuje varva, která by se nepoužívala. Najdeme furisode jak v jemných pastelových odstínech, tak ve velmi sytých barvách. Furisode jsou kimona "vyhrazená" pro mladé, a tudíž jsou to kimona veselá, hravá a vyjadřující radost ze života. Není ale nezajímavé, že ještě ve vydání knihy "The Book of Kimono" z roku 2012, je zmiňováno černé furisode (kurofurisode), jako typ rezervovaný pouze pro formální příležitosti, zatímco barevná furisode měla úroveň formality nižší. V současnosti je furisode v jakékoliv barvě považováno za formální, a barva se už neřeší. 1)

Rodové znaky mon, typické pro jiná formální kimona, se v současnosti na furisode nepoužívají. V minulosti tomu ale bylo jinak, a rodové znaky se na furisode umisťovaly stejně, jako na jiná kimona, kvůli vyjádření formálnosti. Taková furisode se vyráběla ještě v první polovině 20. století, tedy relativně nedávno. V současné produkci už ale na furisode s rodovými znaky nenarazíte.

Kousek historie
Půjdeme-li do minulosti furisode, zjistíme, že se původně jednalo o typ kimona, který byl určený pro mladé lidi obecně - nebyl vyhrazen jen dívkám, a jen pro slavnostní účely, ale nosili jej do určitého věku i malí chlapci ze zamurajských rodin. Vlající rukávy prostě patřily (a stále patří) k mládí, rozvernosti a hravosti.

Na přelomu 19. a 20. století se z furisode stal typ kimona, který nosily už jen mladé dívky Zato jej ale nosily celkem běžně, a při nejrůznějších příležitostech, i třeba do školy. Chlapci už v té době tenhle typ kimona dávno nenosili. Oni vlastně v té době nenosili kimono už skoro vůbec. V rámci snahy vyrovnat se západu, začínali chlapci a muži v té době nosit oděvy západního typu. Až v průběhu 20. století, jak kimona postupně mizela z běžného života, se furisode stalo tím nejslavnostnějším typem kimona, vyhrazeným pouze pro svobodné dívky, které se nosí pouze při výjimečných příležitostech.

Tři typy furisode
Aby to nebylo tak jednoduché, není jen jedno furisode, ale jsou hned tři typy, které se od sebe liší určitými detaily, způsobem nošení a úrovní formálnosti. 

Tím prvním, nejformálnějším, je tak zvané Oofurisode (大振袖), tedy velké furisode. Je to kimono s vycpaným spodním lemem, který je spuštěný až na zem a nositelka jej táhne za sebou, na způsob vlečky. Žádný jiný běžný typ kimona se takto už nenosí. Délka rukávu je tradičně kolem 114 centimetrů. Nosí ho nevěsty, maiko, nebo herci a tanečníci při vystoupeních. Je to nejformálnější a nejslavnostnější typ současného kimona, které se vůbec kdy dá obléknout. 
Oofurisode, pro které se též někdy
používá termín hiki-furisode. Zdroj obrázku

Druhým, o trochu méně formálním typem, je chuufurisode (中振袖) - "střední furisode". Rukáv je o něco kratší, má asi 100 cm. Nemá vycpaný lem a nosí se stejným způsobem, jako běžná kimona - ovinuté kolem trupu, bez "vlečky". Někdy se i tento typ kimona nazývá Oofurisode, je to ale samostatná kategorie. Je to ten typ furisode, který uvidíte nejčastěji na fotografiích z japonských slavnostních událostí. 
Chuufurisode. Zdroj obrázku

Třetím, nejméně formálním typem je tzv. kofurisode (小振袖, malé furisode). Tento typ se nosí běžně s dámskou variantou kalhotové suknice hakama a nejčastěji je vidět na japonské obdobě promoce. V porovnání s předchozími typy má kofurisode celkem krátké rukávy, jejich délka se pohybuje "jen" kolem 85 centimetrů.
Kofurisode s hakamou. 
Zdroj obrázku


___________
Poznámky: 
1) viz Yamanaka, Norio - The Book of Kimono - The Complete Guide to Style and Wear, str. 54 - 55

___________
Zdroje:
https://en.wikipedia.org/wiki/Furisode
https://cs.wikipedia.org/wiki/Kimono#Furisode
https://d-weddingphoto.com/item/japanese/
https://wattention.com/know-different-kimono-types/
Imperatore, Cheryl; MacLardy, Paul: Kimono, Vanishing Tradition, Schiffer Publishing Ltd, 2016, ISBN 9780764350504
Matsunaga, Billy: Kimono Formalities: Understand How it really Works (men and women), dostupné na https://www.patreon.com/BillyMatsunaga/posts (naposledy navštíveno 28.01.2023)
Yamanaka, Norio - The Book of Kimono - The Complete Guide to Style and Wear, Kodansha USA, 2012, ISBN 978-1-56836-473-5,

Komentáře