Hakata kenjo, část 2. - Kenjo Gara


Pásy obi s motivem hakata kenjo.
Zdroj obrázku.
V předchozím článku jsem se zaměřila na historii hakata-ori a vysvětlení termínu. V tomto příspěvku se konečně dostávám k meritu celé věci, tedy k samotnému motivu hakata kenjo, také nazývanému kenjo gara. Obě dvě označení se používají pro ten samý motiv, a lze je poměrně beztrestně zaměnit. První označení, hakata kenjo, odkazuje na jeho geografický původ. Druhé označení potom odkazuje na to, čím se tento motiv v Japonsku proslavil.

Hakata kenjo je podlouhlý vzor, který se táhne po celé délce látky, a sestává se z několika pruhů různé šířky, a ze dvou pruhů pravidelně se opakujícího  sytlizovaného motivu. Tradičně, nebo, chceme-li, konzervativně, je toto zdobení vytkáno buď kontrastní barvou (nejčastěji bílá), nebo tón v tónu, stejnou barvou jako podklad. V takovém případě ale  motiv nesplývá s podkladem, ale zůstává dobře viditelný díky použití jiného typu niti.

Pokud můj blog navštěvujete pravidelně, zjistíte při pohledu na obrázek, že pro pro vás tento vzor vlastně není tak úplně neznámý. Už jsem vám ho totiž ukázala v článku věnovaném pánským obi

To, co dnes známe jako tradiční motiv hakata kenjo, vytvořil mistr kumihimo, Iemon Takewaka, který zdokonalil již existující metodu tkaní hakata-ori. V roce 1600 se lenním pánem v oblasti stal  Nagamasa Kuroda, který výrobu hakata-ori zaštítil. Ten také rozhodl, že textil vyrobený touto metodou bude sloužit jako dar pro šoguna a jeho dvůr. Pravidelné posílání darů šógunovi a jeho dvoru bylo v tehdejší době jedním ze způsobů, jak podřízení dávali šogunovi najevo svou loajalitu. Právě díky tomu, že se posílání látek s tímto motivem coby darů stalo tradicí, vešel tento vzor ve známost jako "Kenjo-Gara", což znamená něco jako "vzor určený k darování". Kenjo, znamená "dar pro nadřízeného" a "gara" znamená vzor nebo motiv.

Aby zůstala zachována kvalita tkanin a jejich sakrální význam (a tím i jejich vysoká hodnota), omezovala feudální vláda počet tkalců, kteří směli tkaniny s tímto motivem vyrábět, na dvanáct. Díky tomu zůstaly tyto látky po dlouhou dobu málo dostupné a velmi drahé.

Motiv silně ovlivněný buddhismem
I když se na první pohled jeví jako soubor abstraktních, pravidelně se opakujících geometrických obrazců, je kenjo Gara ve skutečnosti motiv vycházející z buddhistické filozofie. Jedná se vlastně o soubor několika dalších motivů. Tradičně hakata kenjo tvoří pět nepřerušovaných rovnoběžných motivů, rovnoměrně rozmístěných po celé šířce tkaniny. Každý z nich má pevně daný svůj význam, a zrcadlí tak důležité myšlenky buddhismu:
Detail motivu kenjo gara. Foto: archiv Kočky v kimonu.

1) Oba krajní motivy se nazývají nakamochijima. Skládají se ze dvou silných čar na okrajích motivu, a ze dvou slabších čar uvnitř. Silné čáry představují rodiče, kteří chrání své děti (tenké čáry). 
2) Prostřední motiv se nazývá ryoukomochijima a sestává z pěti pruhů. Také zde reprezentují tenké čáry děti, a silná čára rodiče. Zde se ale role obrátily, a dospělé děti, představované čtyřmi tenkými pruhy po stranách, ochraňují své rodiče, představované jedním silným pruhem uprostřed.
3) Širší členitý motiv připomínající vzdáleně květinu nebo hvězdu, reprezentuje buddistické žezlo (nebo hůl) hůl zvané dokko. Jedná se o liturgický předmět používaný při buddhistických obřadech. U nás se pro něj používá málo známé označení vadžra nebo dordže. 
4) Užší zdobný motiv reprezentuje ornamentální talíř nebo tác zvaný hanazara. Opět se jedná o liturgický předmět, který se při buddhistických obřadech používá k pálení kadidla.

Buddhistické žezlo dokko, používané při 
buddhistických obřadech. Zdroj obrázku
Hanzara, ornamentální tác používaný k pálení 
kadidla.  Zdroj obrázku

V historii měl svůj význam nejen samotný tkaný motiv, ale i použité barvy. Tradičně se jich používalo pouze pět. Jednalo se o fialovou, červenou, žlutou, zelenou (některé informace uvádí světle modrou) a tmavě modrou barvu. Jejich význam byl opět vychází z buddhistického učení a minulosti v Japonsku navíc tyto barvy mohli nosit jen příslušníci určité společenské vrstvy:
1) Fialová barva tradičně reprezentuje spravedlnost. Jedná se o barvu, kterou používali vysocí šlechtici, a symbolizuje urozenost, eleganci a tajemno
2) Červená je tradiční barvou důvěryhodnosti, a symbolizuje štěstí a prosperitu
3) Žlutá je barvou země a reprezentuje upřímnost a důvěryhodnost. Podle některých pramenů mohl tuto barvu v minulosti nosit jen císař
4) Zelená barva (v některých pramenech se uvádí světle modrá) je barvou jara, a tradičně též reprezentuje shovívavost, čest a mír
5) Tmavě modrá značí vědění, důstojnost a stálost
Bylo zvykem darovat sadu pěti pásů vyrobených z toho nejkvalitnějšího hedvábí, z nichž každý měl právě jednu z těchto pěti barev. Celá tato sada se nazývala "Goshiki Kenjo", pětibarevný vzor určený jako dar pro nadřízeného (tedy pro šoguna).

Hakata Kenjo v současnosti
V současnosti už najdete jen málo Japonců, kteří by znali význam motivu kenjo gara nebo použitých barev. Tyto vědomosti, v minulosti pro Japonce tak důležité a samozřejmé, se postupně vytrácejí. Hakata kenjo je ale i v současnosti stále používaný motiv.

Jak jsem uvedla už v předchozím článku, obi z této tkaniny se původně vyráběly pouze pro muže, v období restaurace Meiji se ale začaly z této látky vyrábět i obi dámská. Ta jsou podstatně širší a zdobnější, než pánská obi, a poskytují tak mnohem víc prostoru pro samotný vzor i pro jeho rozvíjení a obměňování.

Postupem času se  podstatně rozšířil počet používaných barev. V současnosti asi není barva, která by se na tento motiv nepoužívala, často tak jsou vidět obi v sytých odstínech zlaté, hnědé, nebo třeba růžové. Vyloženě uhrančivě působí obi v černé barvě s bílým vzorem. Své kouzlo ale mají i jemné barvy ve světlých pastelových odstínech.

Moderní pojetí tradičního vzoru.
Zdroj obrázku
Už dávno také neplatí, že se látky vyrábí celé jen v jedné barvě. Tvůrci kombinují tři, pět, nebo i více barev, a hrají si nejen s kontrasty, ale i s tím, jak se barvy navzájem doplňují, nebo plynule přechází z jedné barvy do druhé. 

Jak už jsem zmínila v předchozím článku, byl v 19. století do Japonska z Evropy dovezen žakárový stroj. Díky tomu se rozšířily technické možnosti, což umožnilo vyrábět rafinovanější a složitější vzory hakata kenjo, než jen jeho základní provedení. Motivy hakata kenjo se tak na dámských obi mohou opakovat ve větším množství, nebo mohou být doplněny i dalšími tradičními motivy. Tvůrci si taktéž hrají s proporcionalitou nebo umístěním jednotlivých motivů na tkanině, čímž dají vyniknout určité části motivu nebo zajímavému efektu.

Hakata Kenjo na olympijských hrách
Obi se vzorem hakata kenjo
 se zakomponovanými
kanadskými motivy.
Zdroj obrázku
Ještě v únoru jsem tajně doufala, že budu připravovat článek zahájení letních Olympijských her. Letos se bohužel Olympijské hry v Tokiu neuskuteční, ale snad se zadaří, hry se budou konat příští rok a já se dočkám zahajovacího ceremoniálu, na kterém by snad měly vystupovat i dívky v kimonech vyrobených spolu s obi speciálně tak, aby každé z nich reprezentovalo jednu účastnící se zemi. 

A právě obi pro jednu z účastnických zemí, totiž pro Kanadu, je zdobené motivem hakata kenjo. Toto obi navrhl a vyrobil živoucí národní poklad, mistr hakata-ori, pan Kisaburo Ogawa. Obi je unikátní tím, že vedle tradičního motivu hakata kenjo je v něm poprvé zakomponovaný i nejaponský motiv - na obi jsou jako základní barvy červená a bílá, opakující se v takovém pořadí, aby reprezentovaly kanadskou vlajku. Vedle toho jsou v obi navíc zakomponovány i další barvy - jemné odstíny žluté a zelené, které reprezentují polární záři.

Snad se situace v roce 2021 uklidní, Olympijské hry se uskuteční, a my tak uvidíme toto úžasné obi přímo "v akci".




_______
Zdroje:

Revize článku 25.09.2020

Komentáře