Já jsem na ni nakonec vyrazila v civilu, protože jet vlakem, pak pražskou MHD, a pak se ještě ploužit kudysi okolo, protože Pražský hrad pro veřejnost uzavřeli z důvodu konání summitu, se mi v kimonu prostě nechtělo. Ano, já si umím vybrat datum a cíl výletu, na to mám od přírody talent. Tak jsem si s sebou vzala alespoň haori, abych to měla alespoň trošku stylové. O nějaké decentní kimono si ale tahle výstava přímo říká.
Výstava se nachází ve druhém patře Salmovského paláce, a vlastně znovu otevírá budovu, která byla veřejnosti dlouho nepřístupná. Tlusté zdi paláce celkem spolehlivě odhluční venkovní hemžení, a to včetně smyčcového tria, které na náměstí vyhrává Vivaldiho. Přidejte k tomu zavřené okenice, které vás odstíní od okolního světa téměř dokonale. Máte tak možnost se věnovat jen výstavě, ničím nerušeni očima sledovat tahy štětce, a myšlenky nechat volně plynout. A pokud chcete, tak se v těch obrazech můžete klidně ztratit. Což se nám celkem povedlo.
Co je Zenga a proč žáby
Zenga (禅画) znamená doslova zenový obrázek, zpravidla vyvedený v černé tuši. Běžné je prolínání kaligrafie (poezie) a zjednodušené schématické malby.
A proč ty žáby? Žáby se staly jakýmsi duchovním průvodcem pana Felixe Hesse, sběratele, který sbírku z žabí chýše (kaeru-an) vytvořil a před několika lety daroval Národní galerii. Samozřejmě na ně tedy při prohlídce narazíte.
Doslov z pohledu návštěvníka - laika
S přítelem jsme se výstavou potulovali několik hodin, a ani nám nepřišlo, že čas tak letí. Poslední místnost s tatami, stolkem a možností vyzkoušet si kreslení světlem, pro nás byl takový příjemný záchytný bod při návratu do reality. Navštívili jsme i interaktivní místnost se suchou zenovou zahrádkou a dalšími "atrakcemi", jejichž pomocí se můžete celkem slušně "vyzenovat". Ač mě osobně výstava celkem pohltila, odejít z ní mi nečinilo až takový problém - po několika hodinách zakoušení vnitřní prázdnoty se vnitřní prázdnota ozvala hlasitým kručením v břiše, a tak jsme se vydali za poněkud přízemnějšími záležitostmi. Inu, obrazu rýžového koláčku se nenajíte.
Co jakožto "japanofil - (věčný) začátečník" opravdu oceňuji, je tištěný průvodce, kterého jsme dostali společně se vstupenkou. Ten obsahoval i stručné doplňující info k několika obrazům, a tak pro nás byla celá výstava "čitelnější". V závěru jsem odlehčila svojí peněžence a přidala trochu závaží do batohu nákupem katalogu k výstavě.
Co mi úplně nesedlo, bylo nasvětlení celé výstavy, která byla v šeru, jasně osvětlené byly jen obrazy, dobře schované za silným sklem (vzhledem k jejich věku na to mají nárok). Ovšem koukání z šera proti jasnému světlu u mě vyvolalo po chvíli potřebu mžourat, pálení očí a ke konci i slabý bolehalv. Taktéž zvukový doprovod - zvuky přírody jako zurčení vody či kvákání žab, mi přišel možná až trochu hlasitý. Ale já jsem za poslední rok hlukům odvykla a zvykla jsem si být většinu času v tichu, tak jsem možná jen hodně přecitlivělá.
Výstava byla prodloužena a koná se až do 4. prosince, takže na návštěvu je ještě docela čas.
Komentáře
Okomentovat