Obi vždy uzlem dozadu

Když jsem začínala psát tento blog, patřil první článek (tedy ten hned po tom uvítacím) prvnímu pravidlu, které je vtloukáno do hlavy všem, kdo se učí nosit kimono, a přes které nejede vlak - že při oblékání jde vždy levá strana kimona přes pravou. 

Stejně jako pro kimona, existují nejrůznější pravidla a doporučení pro nošení všech ostatních částí kitsuke, a obi není výjimkou. A stejně jako u kimon, i pro obi máme jedno pravidlo, které je "to první", a které se prostě porušit nesmí. Je vlastně celkem jednoduché: V současnosti se obi vždy nosí uvázané s uzlem na zádech. Je jedno, jestli jste žena nebo muž, a nebo jestli si zvolíte jednoduchý a nenápadný uzlík, nebo bohatý a složitý úvaz pro slavnostní příležitosti, uzel musí být vždycky na zádech. Schválně píšu "v současnosti", protože tomu tak nebylo vždy, a tento úzus se vlastně ustálil až relativně nedávno, teprve na začátku 20. století.

V minulosti tomu bylo jinak. Až do období Edo (1603 - 1867) mělo obi mnohem jednodušší podobu splétané šňůry. Ta měla ryze praktický účel - sloužila k tomu, aby kimono zůstalo na místě na nevylézalo. Obi se třikrát třikrát až čtyřikrát obtáčelo okolo trupu a zavazovalo se na boku obyčejným uzlem. Jedinou jeho ozdobou byly střapce na obou koncích. Toto původní obi nebylo v dobovém estetickém cítění považováno za důležité, hlavní bylo kimono. Během období Edo se obi postupně rozšířilo, změnil se styl jeho nošení a získalo estetický význam. Rozložení motivů na kimonu se změnilo tak, aby se s obi navzájem doplňovaly, a začaly se objevovat nejrůznější ozdobné uzly (musubi). Zda a jakým způsobem se uzel na obi vázal, a zda se nosil vpředu nebo vzadu, bylo dlouhou dobu otázkou osobních preferencí, příslušnosti ke společenské vrstvě nebo třeba i věku - tvrdí se, že staří lidé si vázali obi vpředu prostě proto, že to pro ně bylo snadnější. Stejně tak ženy z vyšších společenských vrstev, které nemusely pracovat, si mohly uvázat obi vpředu. Naopak pracující ženy volily praktičtější umístění uzlu na zádech, kde při práci nepřekážel.

Důležitou roli při těchto změnách sehráli herci divadla kabuki, ale třeba také vysoce postavené kurtizány nebo i gejši. Tyto celebrity tehdejšího Japonska se oblékaly nákladně a nápadně, často až extravagantně. Jejich styl oblékání pak postupně přebíraly movitější vrstvy a od nich i další společenské třídy. 

Nošení uzlu na zádech se ustálilo teprve až na začátku 20. století. Tedy až na jednu výjimku, říká se - obi uvázané vpředu i nadále preferovaly ženy z vykřičených čtvrtí. Obi se tak snáze rozvazovalo a zase uvazovalo. Dodnes se tento způsob nošení zachoval jen u tzv. Oiran (potažmo Tayuu)*. To byly v minulosti luxusní vzdělané kurtizány, ovládající umění tance, hru na hudební nástroje a konverzaci. Měly zvláštní status, a ne každý si mohl její společnost dovolit. Jejich kimono se od těch "normálních" v mnohém odlišuje, a je opravdu nákladnou záležitostí. Obi nošené Oiran se postupem času vyvinulo ve speciální typ nazývaný manaita obi. Název tohoto okázalého typu je odvozený od prkénka na krájení, které svým tvarem připomíná. Na rozdíl od běžných typů obi je jeho přední část navíc vycpaná. S běžným obi si ho tedy nespletete a pokud máte to štěstí, a při výletu do Japonska se nachomýtnete k Oiran Dochu, okamžitě poznáte, s kým máte tu čest.
Oiran s typickým manaita obi. Zdroj obrázku

Právě proto, že obi s uzlem vpředu získalo stigma prostituce, na tento způsob nošení společnost postupně zanevřela, a v současném kitsuke se nepraktikuje.  Mnoho lidí v současnosti ani neví, že ještě v 19. století bylo nošení obi s uzlem předu módní záležitostí. Musubi nošené vpředu je tak vnímáno s velkou nelibostí, a je považováno v lepším případě za faux-pas. Pokud tedy zrovna neděláte cosplay, nebo se nevěnujete historickému kitsuke a nemáte k tomu opravdu dobře nastudovanou teorii, nošení obi s uzlem vpředu se raději vyhněte.
___________________
*slova oiran a tayuu se často používají jako synonyma, určité rozdíly ale existují. Vydalo by to ale na samostatný článek, a tak se jimi zde nebudu zabývat. Navíc nemám dost důvěryhodných zdrojů na to, abych takový článek mohla připravit s jistotou, že nebudu šířit nepravdy. A tak si toto téma nechám někdy do budoucna, až se mi třeba poštěstí o tom načíst něco víc.

_______
Zdroje:
https://cs.wikipedia.org/wiki/Obi_(p%C3%A1s)
https://shop.japanobjects.com/blogs/editorial/obi-belts
https://en.wikipedia.org/wiki/Oiran
Yamanaka, Norio - The Book of Kimono - The Complete Guide to Style and Wear, Kodansha USA, 2012, ISBN 978-1-56836-473-5



Komentáře