Obi 20-01 s motivem vloček/abstraktních květin

Typ: Nagoya obi, hitoe
V jakém stavu zakoupeno: použité (vystavené v prodejně)
Délka: přibližně 365 cm
Šířka: přibližně 30 cm
Materiál: polyester
Stáří: nové, moderní (konec období Heisei, 1989 - 2019)
Metoda zdobení: tkaní
Barva: olivově zelená (základní), šedá, krémová, hnědozlatá (motivy)
Motiv: stylizované sněhové vločky/abstraktní květiny
Roční období: podle toho, co motiv představuje buď kdykoliv v zimě (listopad - únor) nebo ve druhé polovině jara (květen)
K jaké příležitosti nosit: volnočasové, neformální, podle kimona až velmi mírně formální příležitosti
S jakými barvami kombinovat: růžová, tmavě modrá, tmavě fialová, oranžová

Na toto obi jsem narazila náhodou ve výprodeji, jednalo se o poslední kus, který byl navíc vystaven v prodejně na figuríně. Prodejce jej proto nabízel v výraznou slevou.

Vytkávaný motiv prodejce popisoval jako abstraktní, a tak si lze představit více věcí. Od toho, co si nositel představí, a jaké zvolí doplňky, aby svoji představu podpořil, se odvíjí i roční období, pro které je obi vhodné.

Já v motivu nejvíce vidím stylizované sněhové vločky, nosila bych jej tedy od listopadu do února ke kimonu tmavě modré barvy (jedna z tradičních barevných kombinací pro podzim), popř. ke kimonu oranžovému (jedna z tradičních barevných kombinací pro zimu, popř. pro jaro).

Mnoho lidí v motivu vidí abstraktní květiny, potom by bylo vhodné i na přelom dubna a května, kdy příroda rozkvétá.

Pokud se rozhodnete motiv považovat za abstraktní fraktály nebo mandaly, pak je možné jej nosit celý rok, v závislosti na zvoleném kimonu a doplňcích.

Obi je tkané jako celek a má jen jednu vrstvu (hitoe), je ale dosti silné. Látka je sice poddajná, ale zároveň díky tloušťce po uvázání dobře drží tvar.  Rozhodně se nejedná o letní kousek, i tak ho lze ale nosit většinu roku., určitě v době od října do května. V našich podmínkách bych se nebála jej nosit i v září.

Obi má motiv po celé délce, lze na něm tedy uvázat různé typy ozdobných uzlů.

Kromě výše zmíněných barev se obi dobře hodí i ke kimonům v růžových odstínech. Kombinace růžového kimona a zeleného obi je velice tradiční a častá a i když jsem o ní původně neuvažovala, příjemně mě překvapila.

Obi samo o sobě působí spíše usedleji a záleží hodně na kimonu a na doplňcích, se kterými je nošeno. Já jsem zatím měla možnost jej vyzkoušet jen s růžovým kimonem, v této kombinaci se ale nádherně rozzářilo, v závislosti na světle získalo až smaragdové odstíny, což se ale velmi těžko fotí. 

Původně jsem o tomto obi neuvažovala, zaujala mě ale právě jeho mnohotvárnost a možnost nosit jej po většinu roku.
 


Komentáře